Alejandro Mesonero Romanos

Terug de garage in.

Laten we beginnen met het CUPRA-logo. Wat is het verhaal erachter?

We breken resoluut met de traditionele codes die de autowereld domineren. Wat voor ons echt telt, is de visie en de filosofie achter de CUPRA-afdeling en niet zozeer het product op zich. 

Deel uitmaken van een familie, dat gevoel wilden we oproepen. Vandaar het idee van de driehoeken. Denk aan twee driehoeken die elkaar kruisen. De vorm van een driehoek is heel dynamisch. Hij heeft een stabiele basis en wijst duidelijk in een bepaalde richting.

Maar je besloot hem wel op zijn kop te zetten?

Inderdaad, om hem meer snelheid en dynamiek te geven. Onze producten zullen bovendien aangevuld worden met onderdelen, accessoires en collecties. Er zitten ook verschillende partnerschappen met andere merken en individuen aan te komen om een totale CUPRA-ervaring te garanderen. Voor ons gaat het niet om het product alleen, we gaan veel verder dan dat.

Wat is het idee achter CUPRA?

Als concept zijn topprestaties alleen een tikkeltje voorbijgestreefd. Het draait niet alleen om die fractie van een seconde. Als je verder kijkt, ontdek je in onze wagens een nieuw element. We zijn immers op zoek naar iets wat verfijnder is. Niet agressief of opzichtig, maar eleganter en chiquer. Meer ontspannen en stijlvol zijn, dat is onze missie.

Snelheid blijft een belangrijke rol spelen voor CUPRA. Hoe zou jij snelheid omschrijven?

Snelheid is het idee van razendsnel bewegen, waarbij je zintuigen, je zicht op scherp worden gesteld, ... De adrenaline die je wakker houdt. Het gevoel van snelheid op zich is magisch. Zet een driejarige maar eens in een winkelkarretje en duw hem verder. Je creëert zo een gevoel van snelheid, dat meteen een lach op zijn gezicht zal toveren. Het zit nu eenmaal in ons bloed. Snelheid is fantastisch. Snel bewegen ook.

In de wereld van CUPRA kan je je van de ene ervaring in de andere storten.

Voor ons is het de reis die telt. Het gaat niet alleen om snelheid op zich of om de eindmeet te halen door er in die allerlaatste milliseconde alles uit te persen op de Nürburgring. Dat hebben we al gedaan. Het leuke zit ‘m in de weg ernaartoe.

Waarin verschilt een CUPRA van andere snelle wagens?

Het gaat om veel meer dan rijden met hoge snelheid. Het gaat om het geluid, de materialen in het interieur, zelfs de geur. Een sportwagen moet onze zintuigen weten te prikkelen. Eerst is er het visuele aspect, dus we concentreren ons uiteraard op de look van de wagen. Maar wendbaarheid is net zo belangrijk. Sommige elementen zijn gemaakt uit koolstofvezel. Sleutelen we dan gewoon enkele onderdelen in koolstofvezel vast aan de wagen? Tuurlijk niet, het draait om de intrinsieke lichtheid van het materiaal.

Het kadert allemaal in ons streven naar onberispelijke prestaties, naar het gebruik van mooie doch eenvoudige materialen en stoffen. Het heeft iets van teruggaan naar de garage zeg maar.

Zal CUPRA op de bestuurder gericht zijn?

Heel erg veel zelfs. We zullen een bestuurdergerichte omgeving creëren, maar niet zoals je die gewoonlijk in het autoracen vindt. We maken gebruik van materialen die aangenaam aanvoelen, want we houden nu eenmaal van een menselijke touch. Daarom kozen we ook voor die koperkleur, een erg warme, echte tint. En net dat gevoel van warmte dat van het merk uitgaat, willen we uitdragen. Niet koud zoals kil aluminium, maar warmer. Dichter bij de mens. In een woord: menselijker.

Wat heeft de toekomst in petto voor het design van CUPRA?

Niets is definitief. We zeggen niet dat deze lijn typisch is voor CUPRA. CUPRA-wagens zijn sportief. Ze hebben pit, maar zullen je niet opeten. Toch is er een dunne lijn tussen iets maken wat karaktervol is en iets agressiefs. Het sportieve karakter van de CUPRA-wagens zal ongetwijfeld nog de nodige dosis elegantie meekrijgen.

“We zijn ervan overtuigd dat een elektrische wagen ook een rasechte racewagen kan zijn”

Jullie hebben zopas de gloednieuwe CUPRA e-Racer voorgesteld.

Klopt, en die is volledig elektrisch! Deze wagen werd van nul ontwikkeld als een volledig elektrische wagen. Maar dan een heel competitieve. Onze missie was om net zo snel te zijn als een wagen met een interne verbrandingsmotor. Achter het design zit echter ook een mooi verhaal. Herinner je je de allereerste Cup Racer nog? We zetten hem snelsnel in elkaar en toch werd hij een enorm succes. We hadden echter niet de tijd om aan de aerodynamica te werken, omdat het eigenlijk een soort van geheim project was. Meer nog, de aerodynamica werd helemaal niet getest.

Voor de Evolution-versie concentreerden we ons op één ding: de auto 8 km/u sneller maken, maar zonder aan de motor te raken. Enkel door de aerodynamica te verfijnen. De wagen moest er ook nog beter uitzien. Zo gezegd, zo gedaan. Toen we ons over de e-Racer bogen, kwamen we opnieuw voor een grote uitdaging te staan omdat ons doel lang niet eenvoudig was. Aerodynamica en gewicht zijn uitermate belangrijk geworden. Onze ingenieurs pakten het gewicht aan en probeerden de best mogelijke verhouding tussen vermogen en gewicht te realiseren. Maar de aerodynamica, die was voor ons, de ontwerpers. We wilden bovendien een nog mooiere wagen creëren dan de tweede evolutie van de Cup Racer.

En hier staan we dan. Het is ons gelukt. We zijn ervan overtuigd dat een elektrische wagen wel degelijk een volwaardige racewagen kan zijn. Of dat een racewagen ook elektrisch en mooi kan zijn, en tegelijkertijd alle emoties kan oproepen waar we het over hadden.

“We breken met de traditionele codes die de autowereld domineren.”

Een nieuw automerk van nul ontwikkelen, brengt dat specifieke uitdagingen met zich mee?

Je moet een duidelijk beeld hebben van de filosofie. Je moet de filosofie begrijpen van wat je op het punt staat te bereiken. Ik stelde mezelf de vraag: hoe zal de auto er volgens mij over vier tijd uitzien? Dat is mijn vertrekpunt en dan ga ik aan de slag.

Heb je buiten ontwerpen nog andere passies?

Rijden (lacht).

Wat drijft jou? Sta je op een bepaalde manier in het leven?

Passie, denk ik. Ik was 11 jaar oud toen ik auto’s begon te tekenen in mijn schoolboeken. Uiteindelijk slaagde ik erin te studeren wat ik echt wilde: design.

En wat met de andere collega’s die CUPRA’s ontwikkelen en bouwen? Wat maakt hen zo speciaal?

Ons personeel werd zorgvuldig uitgekozen. Onze werknemers moeten het merk aanvoelen. Daarnaast moeten het ook mensen zijn die een zeker risico durven te nemen. Want wie weet moet je tot het uiterste gaan om je ideeën door te duwen. Het zijn stuk voor stuk mensen die zeggen: “Dat snap ik, maar als we het nu eens zo deden?” De mensen die in de productie werken, moeten dan weer heel vaardig zijn. Sommige onderdelen worden namelijk met de hand gemaakt en gemonteerd. We hebben enorm veel oog voor detail, maar worden ook gedreven door de passie om dingen met onze handen te maken. Dat kan niet in een fabriek. Daarvoor moet je kleinschaliger werken, zoals hier in Martorell.