nl:Onze DNA:CUPRA Electric performance new-cupra-leon-kl16 2021.4.3.0 BE/NL

ELEKTRISCHE KRACHT. OP DE CUPRA MANIER

Pure innovatie met CUPRA-prestaties en elektrische voordelen: van maximaal motorkoppel tot lagere uitstoot.

ONZE ELEKTROMOTOREN

Een e-HYBRID gebruikt zowel benzine als elektriciteit, terwijl een 100% elektrische volledig door batterijen wordt aangedreven.

CUPRA%20Electric%20performance%20range%20front

e-HYBRID

De CUPRA Formentor, Leon 5D en Leon Break (245 pk) hebben een volledig elektrisch rijbereik van 52 tot 55 km.

Kies uitstootvrij met de elektromotor. Of schakel over op benzine voor in totaal 245 pk* en een groter rijbereik.

Elektromotor (BEV)

Rij altijd uitstootvrij met de komende 100% elektrische auto van CUPRA: de CUPRA el-Born.

Inpluggen en aanzetten. De CUPRA el-Born heeft een zuiver elektrisch rijbereik van 500 km** dankzij zijn 77 kWh batterij.

VOORDELEN

Betere prestaties en milieu. Elektrische mobiliteit biedt slimmer, duurzaam reizen met voordelen.

Girl%20next%20to%20a%20CUPRA%20car

Goedkoper/Gratis parkeren

Krijg toegang tot gratis of goedkoper parkeren en lagere kosten op tolwegen.

Geen verboden zones meer.

Recht op uw doel af. Rij waar u wil in de stad.

Subsidies en vrijstelling van belasting

Geniet van een subsidie*** bij de aankoop van uw auto, naast bijkomende belastingvrijstellingen.

Gratis openbare oplaadpunten

Geniet van de gratis openbare oplaadpunten om uw elektrische CUPRA gratis op te laden.

OPLADEN

Geraak op uw bestemming en weet dat u altijd een plaats zal vinden om op te laden.

Met een breed scala aan snelle en efficiënte oplaadoplossingen. Thuis opladen duurt maar 3 uur en 40 minuten**** om de CUPRA Leon PHEV op te laden met een CUPRA Charger. Of 6 uur**** met een klassieke stekker. Weg van huis kan u gemakkelijk opladen bij een aantal oplaadpunten binnen het openbare netwerk.

CUPRA Electric performance range charger

Met een breed scala aan snelle en efficiënte oplaadoplossingen. Thuis opladen duurt maar 3 uur en 40 minuten**** om de CUPRA Leon PHEV op te laden met een CUPRA Charger. Of 6 uur**** met een klassieke stekker. Weg van huis kan u gemakkelijk opladen bij een aantal oplaadpunten binnen het openbare netwerk.

CUPRA CONNECT

Regel het opladen en de temperatuur op afstand en breng de oplaadstations in kaart op de CUPRA CONNECT-app.

CUPRA%20CONNECT%20app%20from%20a%20smartphone

e-Manager

Controleer het oplaadproces op afstand: kijk het rijbereik en de status van de batterij na via de app voordat u aan uw reis begint.

Bepaal uw gewenste temperatuur met de klimaatregeling op afstand om de airco of verwarming automatisch naar wens te activeren.

Vertrektijden

Stel een unieke of terugkerende vertrektijd in. De auto zal automatisch opladen en opwarmen voor u vertrekt.

Vind oplaadstations: stroomtypes en openingstijden in de buurt via het infotainmentsysteem.

Lees meer

FAQs.


De e-HYBRID (PHEV) houdt het midden tussen een voertuig met verbrandingsmotor en een volledig elektrisch voertuig (EV). Een e-HYBRID is dankzij zijn batterij in staat zich volledig elektrisch voort te bewegen. Wanneer de batterij volledig is opgeladen, kan u tussen 25 en 70 kilometer rijden, uitsluitend op opgeslagen batterijvermogen. Op korte ritten werkt de e-HYBRID als een volledig elektrisch voertuig (BEV) en heeft hij geen benzine nodig. Maar in tegenstelling tot een BEV kan hij terugkeren naar een normale hybride werking zodra het elektrisch rijbereik uitgeput is. Het opladen van uw e-HYBRID vermindert het brandstofverbruik, maar het is nooit noodzakelijk.

Omdat de batterij zo groot is, kan deze niet alleen via de boordgenerator worden opgeladen, maar moet hij op een stopcontact of oplaadstation worden aangesloten. Het innovatieve samenspel tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor zorgt voor brandstofbesparing en verlaagt de uitstoot van uitlaatgassen, terwijl de gebruiker een uitzonderlijk rijgevoel ervaart.

Op kortere trajecten rijdt een plug-inhybride meestal op zuiver elektrische energie, mits dat zinvol is, zoals in stedelijke gebieden. Voor maximale efficiëntie in verschillende rijsituaties, zoals langere ritten of snel accelereren, maakt hij gebruik van het gecombineerde vermogen van de elektromotor en de verbrandingsmotor. Als de batterij die de elektromotor aandrijft geen lading meer heeft, zal het voertuig uitsluitend gebruik maken van de verbrandingsmotor.


Semi-hybrides, die niet met een stroomkabel worden opgeladen, gebruiken de elektromotor om de verbrandingsmotor bij te staan.

Bij hybrides zijn de elektromotor en de batterij groter dan bij semi-hybrides. Hybrides kunnen het voertuig voor korte afstanden aandrijven met de elektromotor en de batterij opladen met de motor of door regeneratief remmen.

Een plug-inhybride kan worden opgeladen door hem letterlijk in te pluggen in een oplaadpunt thuis of in een openbaar oplaadpunt. Hij biedt een grotere zuiver elektrisch rijbereik dankzij de grotere batterij en de elektromotor. Met de plug-inhybride kunnen veel mensen hun normale woon-werkverkeer afleggen met de uitstootvrije, elektrisch aangedreven motor.


Bestuurders van een plug-inhybride genieten van een bijna geruisloze rijervaring in de volledig elektrische modus, en van extra acceleratievermogen (koppel) dankzij de elektromotor.

Veel eigenaars van plug-inhybride voertuigen rijden nu al het grootste deel van hun trajecten elektrisch, aangezien ze dagelijkse meestal ruim minder dan 50 kilometer afleggen. Afhankelijk van uw elektriciteitstarief wordt aanzienlijk bespaard in vergelijking met een voertuig met een klassieke verbrandingsmotor. Maar met een plug-inhybride hoeft u nooit af te zien van volledige autonomie: als de lading of capaciteit van de batterij niet voldoende is, wordt de verbrandingsmotor automatisch ingeschakeld indien nodig.

Deze categorie voertuigen heeft ook economische voordelen: door directe steun en subsidies voor elektrische voertuigen. En onrechtstreeks, met belastingvoordelen dankzij hun lagere CO2-uitstoot.


De meeste gebruikers laden hun voertuigen 's nachts thuis op, met een wallbox die in de carport of garage kan worden geïnstalleerd. Anderen kunnen hun voertuig opladen op het werk of bij openbare oplaadpunten, die gelukkig steeds gemakkelijker te vinden zijn.

Een plug-inhybride kan worden opgeladen via een stopcontact, een wallbox-systeem of een openbaar oplaadpunt. Het maximale rendement van een plug-inhybride wordt bereikt met een volledig opgeladen batterij, dus moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid om thuis of op het werk op te laden. Het is raadzaam uw plug-inhybride voertuig zo vaak mogelijk op te laden, zodat u ten volle kunt genieten van de extra elektromotor.


Het elektrisch rijbereik van een plug-inhybride voertuig is afhankelijk van de grootte van de batterij. In het geval van de CUPRA bedraagt het maximaal elektrisch rijbereik tussen 50 en 60 km, afhankelijk van het model. Het totale rijbereik in combinatie met de verbrandingsmotor is uiteraard aanzienlijk groter.

Natuurlijk hangt het rijbereik af van het model, de rijstijl, de topografie en de wegomstandigheden. Het grote voordeel van een plug-inhybride is dat u altijd de benzinemotor als reserve heeft wanneer u tussen twee oplaadbeurten in zit, dus autonomie zou geen probleem mogen zijn.


De oplaadtijd kan variëren, afhankelijk van factoren zoals de buitentemperatuur, de huidige temperatuur van de batterij, de oplaadapparatuur, de toestand van de batterij en de toestand van het voertuig. Specifieke oplaadtijden staan vermeld in de technische specificaties van elk beschikbaar plug-inhybride model.


Met behulp van een standaard oplaadkabel kunnen plug-inhybride voertuigen worden opgeladen via een conventioneel 3-pins stopcontact. Voor een snellere oplading kan ook gebruik worden gemaakt van een oplaadstation of een wallbox. De CUPRA CHARGER is uitgerust met een eigen oplaadkabel. Voor openbare oplaadstations heeft u een zogenaamde ‘openbare AC-oplaadkabel’ nodig met een Type 2-stekker aan beide uiteinden. Bovendien kan een plug-inhybride ook een deel van zijn lading verkrijgen via regeneratief vermogen.


8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.


Een externe factor die van essentieel belang is voor de prestaties en de capaciteit van een batterij is de temperatuur. Daarom is het, vooral in de winter, noodzakelijk om het voertuig tijdens het opladen ‘voor te bereiden’, d.w.z. de batterij en het interieur op te warmen. Of af te koelen in de zomer. Op die manier bespaart u niet alleen energie die u tijdens het rijden kan gebruiken, maar wint u ook meteen extra rendement, met een batterij op optimale temperatuur. Bovendien minimaliseren optimale aandrijvingsstrategieën in uw voertuig zo veel mogelijk de effecten van temperatuur. Behalve van de temperatuur hangt het rijbereik ook af van factoren die verband houden met de gebruiker: gebruik van airconditioning, gewicht van de lading, rijstijl, enz.


De 5-deurs CUPRA Leon (180 kW), de CUPRA Leon Break (180 kW) en de CUPRA Formentor (150 kW & 180 kW) zijn allemaal verkrijgbaar met plug-inhybride technologie.


* Verwijzend naar de CUPRA Leon PHEV.
** Pending certification
***Subsidies may vary as per geographical region.

**** De oplaadtijden variëren naargelang van de volgende factoren: temperatuur van de omgeving en van de batterij, maximale spanning van uw oplaadsysteem en de huidige toestand daarvan, alsook de toestand van de batterij en het gebruik van andere elektrische apparatuur in de auto tijdens het opladen.